12.8.2022

Hämeenlinnan Reserviläiset – Aliupseerit viettivät toimintaviikonloppua Tarusjärvellä

Heinäkuun toinen viikonloppu oli yhdistyksen osalta tapahtumarikas kun 70-vuotisjuhlan lisäksi järjestettiin myös jo perinteeksi muodostuneet toimintaviikonloppu ja perinnekiväärikilpailu Tarusjärven harjoitusalueella Padasjoella. Yhdistys oli varannut käyttöönsä 150m kivääriradan, 25m pistooliradan sekä SRA-radan. Perjantaina ja Launtaina oli ohjelmassa vapaamuotoista harjoitusammuntaa sekä virkistystoimintaa ja Sunnununtaina ohjelmassa oli perinnekiväärin 150m 3×10 laukaksen kilpailu. Kilpailun voitti Esa Grönvall tuloksella 217p, toiseksi tuli vain pisteen erolla Viktor Sosunov 216p ja kolmanneksi Pekka Järvinen 197p.

Taruksen alueen kehittäminen etenee

Reserviläisliitto, Suomen Reserviupseeriliitto ja Maanpuolustuskiltojen liitto ovat käynnistäneet 2021 yhteishankkeen alueen rakennuskannan uudistamiseksi. Vanhat saunat ja parakit  tullaan purkamaan pois ja tilalle rakennetaan uusi sauna sekä majoitus- ja koulutusparakki. Hanke etenee parhaillaan ja alkukesästä valetut uuden saunan perustukset odottivat varsinaisten rakennustöiden käynnistymistä. Alueelle on myös tuotu ja asennettu uudet majoitus/koulutusparakit, joissa sisätilojen viimeistelytyöt olivat käynnissä. Majoittuminen alueella tapahtui siis näillä näkymin viimeistä kertaa vanhoissa majoitusparakeissa ja ensikesänä päästään majoittumaan jo uusiin tiloihin. Lienee kohtuulista todeta että jo oli aikakin!

Uudet majoitusparakit ovat jo paikoillaan ja viimeistelytyöt ovat käynnissä.

Rantasaunan perustukset valmiina.

Hienot puitteet – vähän osallistujia

– Toimintaviikonlopun ja perinnekiväärikilpailun osanottajamäärä jäi tänä vuonna valitettavan pieneksi. Etenkin nyt kun jäsenmäärä on kasvanut merkittävästi pyrimme kehittämään ja monipuolistamaan tapahtumaa, jotta yhdistys voisi tarjota jäsenkunnalleen parhaan mahdollisen hyödyn näistä hienoista puitteista, toteaa tapahtuman järjestämisestä vastaava Pekka Järvinen.

Aikaisempina vuosina on etenkin perinnekiväärikilpailussa ollut mukavasti ampujia ja toivotamme jatkossa kaikki lähiseudulla asuvat ja mökkeilevät perinnekivääriampujat mukaan kesäiseen kilpailuun

Tällaisia tapahtumia järjestetään jäsenistön aktiivisen harrastustoiminnan tukemiseksi ja kannustammekin nyt jäseniä mukaan suunnittemaan ja osallistumaan ensivuonna.  Tarusjärvi tarjoaa nyt ja jatkossa todella hienot ja monipuoliset mahdollisuudet ammunnan ja muiden reserviläistaitojen harjoitteluun ja kehittämiseen, tarvitaan vain ideoita ja tekijät niitä toteuttamaan. Myös perinnekiväärikilpailu kaipaa lisää osallistujia jatkossa toivotamme lähiympäristössä asuvat ja mökkeilevät perinnekivääriampujat osallistumaan tähän keskikesälle ajoittuvaan kilpailuun.